Izometriás izom torna - A világ legkönnyebb gimnasztikája - A biztonságos esések szakértője az Esések Iskolája!

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Izometriás izom torna - A világ legkönnyebb gimnasztikája

RÓLUNK > JAVASOLJUK
ILSE BUCK - JÁTÉKOS TESTEDZÉS - IZOMETRIÁS GYAKORLATOK
Izometriás gyakorlatok
Van-e új program a nap alatt, amikor megszületik a felismerés egy állatkísérlet kapcsán, ami mára már az emberiséget szolgája sok évtizede. Bruce Lee is nagy híve lett az izometriás tornagyakorlatoknak, majd az űrkutatásban, az asztronautáknak kiváló segítség lett, mivel a légüres térben az izmok leépülnek, ez által a csontvázból kivonódik a csontsejt, és beindul a csontritkulási a durva és gyors folyamat, ennek megállítására, izometriás torna gyakorlatokkal kondicionálják izmaikat. Az élsportban is nagyszerű hasznát veszik, illetve a Dobrotka – módszerben is felismerhető mozgássort találhatunk, ami a további mélytudáshoz segíti a tanítványokat.

Izometriás gyakorlatok mára már - ismert fogalommá vált, amit kutattak egy véletlen felismerés folytán, és a tudomány vizsgál, amit izometriás izom tornaként ismerhettünk meg, de honnan is indulhatott el?

Erre a választ egy 1975-ös könyvben[1] találhatunk; „Az izometriás torna felfedezését egy békának köszönhetjük, amelyet – kísérleti célokból – az egyik lábát kikötöttek. Egy idő múltán a tudósok meglepetéssel tapasztalták, hogy a béka kikötött lába jobban fejlődik, erősebbé válik, mint a másik szabad láb. Ez érthető, hiszen a béka rendszeresen „tornászott”, miközben ki akarta szabadítani mozdíthatatlanul lekötött lábát. Hamarosan embereken is kipróbálták az izometriás izomműködés hatását – az eredményt mára már ismerjük.”[2]
 
A bennünk élő izometriás gyakorlatok ősének tekinthetjük amikor ismerős gyakorlatokat láthatunk majd, amit már végeztünk, de nem tudatosan? Szerintem igen, de azért jóval több van ebben, és az átszocializálódott világunkban egy óriási segítség lehet mindazoknak, akik ülő munkát kénytelenek végezni nap, mint nap.
 
„Mi az izometria szó jelentése? Eredetileg görög szó volt; jelentése „azonos hosszúság”. Az izometriás edzés lényege tehát a következő: a gyakorlatok során az izmainkat megfeszítjük, anélkül, hogy hosszuk megváltozna. Magyarán: elmozdíthatatlan ellenállást kell szembeállítani izmaink erejével, hogy azok megfeszüljenek, de közben hosszúságuk ne változzék.”[3]
 

Az izometriás izomtorna 5 alapszabályát érdemes elolvasni, és alkalmazni.
 
  1. A gyakorlatokat teljes erőből végezzük.
  2. A gyakorlatok végzése alatt ne tartsuk vissza lélegzetünket; lélegezzünk mélyen, folyamatosan.
  3. Minden egyes gyakorlat hat másodpercig tartson, utána lazítsunk, majd ismételjük meg a gyakorlatot, ismét hat másodperces    időtartammal. Az ismétlés fokozza a gyakorlatok hatását.
  4. A gyakorlatok közben izmainkat ne rángassuk; az izomfeszítés folyamatos legyen.
  5. Az ellenállás – az izommunka tárgya – oly nagy legyen, hogy még véletlenül se mozdíthassuk meg. Az erőfeszítésnek azonban teljesnek kell lennie (mintha őszintén hinnénk abban, hogy le tudjuk küzdeni az adott ellenállást, pl. ki tudjuk dönteni a falat).[4]
 
Kedves holnaplátogatónk, ne halasszuk holnapra, izometriás tornánk kezdetét, mert ezzel máris veszítünk egy napot. Kezdje el - még ma.
 


[1] Ilse Buck Játékos Testedzés
[2] Ilse Buck előszó 2. oldal
[3] Ilse Buck – Játékos testedzés – Izometriás gyakorlatok – Medicina Könyvkiadó Budapest 1975 – előszóból idézve
[4] Ilse Buck előszó 2.- 3. oldal
 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz